Søren og Morten Ellemose – Fra ord til bog, kunsten at skrive bedre

Titel: Fra ord til bog, kunsten at skrive bedre

Forfattere: Morten og Søren Ellemose

Forlag: Forlaget forfatterskabet.dk

Antal sider: 219

ISBN: 9788799816736

Bagsideteksten:

Drømmer du om at blive forfatter, så er dette bogen du bare må eje!

I ”Fra ord til bog” giver Danmarks eneste skønlitterære forfattertvillinger Søren og Morten Ellemose deres personlige, sjove og hudløst ærlige erfaringer og skrivetips videre til læseren.

Bogen indeholder en gennemgang af det skrevne ords historie, dagens bogmarked, kunsten at skrive en bestseller samt gode råd om alt fra backup, bogkontrakter, lektørudtalelser og markedsføring af din bog.

Bogen er velegnet til både nye forfatterspirer og garvede skribenter, der leder efter ny inspiration.

Bogen bygger på 20 års erfaring og 30 bogudgivelser på alle typer af forlag, medier og formater.

Bogen er delt op i tre overskuelige afsnit, som giver mere end 100 svar og uundværlige skrivetips til alle faser af bogens tilblivelse. Fra ord til bog.

Læs om litterære genrer, bestsellere, lydbøger, royalty, kontrakter, bibliotekspenge, tidslinjer og persongallerier.

Mads-Peder anmelder:

Først og fremmest – tak for bogen. Både som tilsendt anmeldereksemplar og i mere almen forstand; fordi den er et vigtigt bidrag til forfatterspiren – og såmænd også den allerede udgivne forfatter, som mig selv. Jeg fik faktisk en hel del ud af læsningen.

Noget jeg undrede mig over under læsningen var, hvorfor forfattertvillingerne ikke behandlede lektørudtalelsen under afsnittet om biblioteket – til den kommende læser kan jeg vist godt afsløre, at der ikke må fortvivles. Det bliver behandlet senere i bogen.

Derudover er det, på rigtig mange måder en helt igennem fantastisk bog og guide. For det er jo tænkt som en guide, men samtidig, og nok så vigtigt – så er den befriende uhøjtidelig i sit sprog. Forfatterne peger f.eks. på noget grundlæggende om ”opskriften til en bestseller”, som det selvindlysende faktum, hvis man overvejer en stund, at den opskrift er lige så foranderlig og myteomspunden som den antikke forfatter Homers fødeby. Med andre ord, den opskrift kan ikke skrives, for så snart, hvis nogen overhovedet kunne skrive den, ville den være uaktuel. Det ligger i sagens natur, at der kun er plads til så og så mange bestsellere…

Fra ord til bog, kunsten at skrive bedre er befriende læsning, når skrivekunsten, som i bogen, for det er skam kunst, pilles ned fra sin piedestal og gøres til genstand for helt almindelige følelser. F.eks. at enten skriver man af lyst, og skriver det man har lyst til at skrive – ellers skal man nok lade være. Det er faktisk såre simpelt. Der er andre måder at blive rig på, hvis det er det, der driver skriveriet frem. Faktisk vil de fleste andre måder, som tvillingerne påpeger, være en væsentlig bedre tilgang til opbyggelsen af rigdom. Forfattere får sjældent mange penge for deres virke. For os, der ikke kan lade være med at skrive – så er selve skriveriet berigelsen i sin rene form. Altså, glem dollar-tegn og danske kroner. Forfattere skal skrive, fordi de ikke kan lade være, fordi de har noget på hjerte, og fordi det har en værdi i sig selv at skrive. Tanken er såmænd ikke helt ny for mig, men alligevel – tak for den indsigt. Den trængte nok til at komme med i en skrivehåndbog.

I det hele taget er bogen krydret med anekdoter og små sidebemærkninger, samt finurlige citater. Jeg synes, det ligeledes peger på noget grundlæggende i forfatter-kunsten. Der er sjældent noget rigtigt og forkert. Der er ting omkring kontrakter osv. der er rare at vide, nuvel. Hele processen efter færdiggørelsen af manuskriptet kan man nok sige en del konkret omkring – det gør forfattertvillingerne også. Selve det som undertitlen sigter til, kunsten at skrive bedre, handler derimod om at gøre det, altså skrive – man bliver ikke en god forfatter, uden at skrive en hel masse. Man kan med andre ord, ikke læse sig til at blive forfatter i en bog som denne – man kan som forfattertvillingerne påpeger, blive bedre ved at læse god litteratur, men man skal først og fremmest skrive en masse. Der er ingen magi gemt nogen steder. Det er som alt andet, at øvelse gør om ikke mester, så én bedre.

Tak for en fantastisk bog og guide til skrivekunsten. Forfattertvillingerne formår at afmystificere hele begrebet ”forfatter” og i stedet sætte det væsentlige ind – man skal have det godt med at skrive, ellers skal man lade være.

Udenfor Rammen – Dennis Ramsøe

Forfatter: Dennis Ramsøe

Titel: Udenfor Rammen, Poesi

Udgivet: 2018

Antal sider: 69

Bagsideteksten:

Til dig der arbejder

med piller i lommen

og kortisol i blodet

her er din bedste medicin

i papirets tørhed

i en bog foran dig

 

Mads-Peder anmelder:

 

Kære forfatter Dennis Ramsøe

Jeg læste Udenfor Rammen

forsøgte at afkode og afsøge

men fangede nok ikke grundstammen

 

De mange smukke ord jeg kunne finde

De velklingende sætninger

Af trods, blev de efter læsning derinde

Som små forskudte rammesænkninger

 

Du citerer indledningsvis de kendte

Men digter frit om livet

Forholder dig vist ikke til det som hændte

Da de store guruer formulerede fiktivet!?

 

Det gør dog mindre

Da dine ord er helt dine egne

man må jo i kunsten erindre

at nyskabelse er en del af legene

 

Jeg kunne lide dine sprogbilleder

For det som de var

larmende, fabulerende, abstrakte, letlæselige, stilheder

Fra livet som det er, som du har…

 

Tak for udenfor rammen

Tak for ordene brugt i dine sætninger

Tak for et poetisk krammen

Tak for rammesænkninger

Pia Christensen – Savnet

Forfatter: Pia Christensen

Antal sider: 170

ISBN: 9788797066508

Udgivet: 2018

Bagsideteksten:

Sigens psykisk syge lillebror forsvinder sporløst fra jordens overflade. Hun og familien sætter deres egen eftersøgning i gang kort tid efter, at alle livstegn ophører, da politiet ikke vil sende en efterlysning ud, før der er gået 1 måned. I sin søgen kommer hun i kontakt med forskellige dele af befolkningen, de hjemløse og narkomanerne. Hun må til tider bevæge sig ind på bandemiljøets områder, hvor hun må træde meget forsigtigt for ikke at komme galt af sted. Hun tyer til clairvoyante, offentlige medier og beder igen politiet om hjælp. Men der er meget lidt hjælp at hente.

Mads-Peder anmelder:

Forfatter Pia Christensen henvendte sig til mig med tilbud om et anmeldereksemplar. Jeg takkede ja, og fik en anderledes læseoplevelse. Jeg vil starte med at sige, at formen faktisk fungerede ganske godt for mig.

Der var nogle sproglige finpudsninger, jeg syntes man med god ret kunne have fanget i gennemlæsning inden udgivelse. Jeg har ikke kigget decideret efter fejl, men sad et par gange med følelsen af et par tunge sætninger her og der. Overordnet skæmmede det dog ikke helhedsindtrykket.

Bogens bagside annoncerer:

”Savnet er baseret på en sand historie.”

I den forstand minder den også om de tv-dokumentarer, man fra tid til anden ser, hvor der efterrationaliseres over en uopklaret kriminalsag. Faktisk er dette format i “Savnet” meget bedre, da man slipper for lange musiske overgange, og de klassiske gentagelser, hver gang amerikanerne har valgt at lave en reklamepause…

I sin udlægning peger ”Savnet” på et system, der grundlæggende svigter – særligt, når det drejer sig om mennesker på kanten af det etablerede samfund. Desuden, forsøger Pia Christensen at beskrive, hvordan langt de fleste mennesker har nogen der rent faktisk holder af dem. Den forsvundne Frank har måske objektivt set, ikke været den mest omgængelige og sympatiske person. Han har til gengæld været meget afholdt af sine nærmeste – i familiens skød, har han været vellidt og elsket. Det er jo en vigtig pointe. Lige meget, hvad det etablerede samfund synes om et menneskes fortid, gøren og laden, så fortjener alle mennesker et reelt opklaringsarbejde af politiet, hvis de skulle forsvinde eller dø på mystisk vis!

Savnet er først og fremmest en slags skønlitterær-dokumentar. Den har nogle af romanens stilistiske opbygninger, men har ikke en decideret spændingskurve. Det er mere et forsøg på at favne de detaljer og sammenhænge, som hverken politiet eller andre tilsyneladende har kunnet/gidet undersøge. På den måde er bogen et forsøg på at kaste et nyt lys på en tragisk sag og skæbne. Igennem bogen gives der gode skildringer af følelser og tanker, som mennesker gør sig, når de er under et stærkt pres. Det virker autentisk, og står som en stærk læseoplevelse. Jeg har i hvert fald tænkt en del over handlingen i de sidste par dage, siden jeg lagde bogen fra mig. Den slags, synes jeg som læser er et kvalitetstegn. Har du hang til litterær-krimi-dokumentar så er ”Savnet” et godt bud. Den er letlæst, og holder en fanget under læsningen. Tak for muligheden for at læse en anderledes bog.